پرکاربردترین سایز مناسب میلگرد برای ساختمان‌سازی

شناخت پرکاربردترین سایز مناسب میلگرد برای ساختمان‌سازی موجب می ‌شود تا از هر میلگرد در فضای مناسب استفاده شود که نتیجه نهایی کار، ساخت و سازهای کاملاً استاندارد  و صرفه جویی در هزینه ‌های نهایی است. زیرا میلگردها به عنوان پرکاربردترین آهن آلات به شمار می‌ روند. در صورت نیاز به خرید میلگرد برای دریافت مناسبترین قیمت میلگرد آجدار و ساده با کارشناسان مجموعه خانه آهن در ارتباط باشید.

پرکاربردترین سایز مناسب میلگرد برای ساختمان‌سازی

دلایل اهمیت تولید میلگردها در سایزبندی‌های متنوع

میلگرد به عنوان ابزار کاربردی در ساختمان سازی شناخته می‌ شود، در بخش‌های مختلف هر سازه از آرماتوربندی گرفته تا سایر مصارف دیگر که نیاز به خمش و برش است می ‌توان از انواع میلگرد ساده و میلگرد آجدار استفاده کرد. به همین جهت بر حسب بارهای وارده و افزایش مقاومت سازه باید از سایزهای مناسب میلگرد استفاده نمود.

سایز میلگرد در واقع همان قطر سطح میلگرد است که بر اساس میلی‌متر آن را در کارخانه اندازه‌گیری می ‌کنند. به عنوان مثال میلگرد با سایز ۱۰ قطری برابر ۱۰ میلی ‌متر دارد، پس بهتر است پرکاربردترین سایز مناسب میلگرد برای ساختمان‌سازی را بشناسید، تا با انتخاب‌های صحیح مقاومت ساختمان را تضمین کنید.

برخی از میلگردها در فونداسیون سازه‌ها کاربرد دارند، برخی دیگر برای راه پله‌ها و قسمت‌های دیگر ساختمان مورد استفاده قرار می ‌گیرند. به همین جهت نیاز است که سایزهای مختلف از میلگرد در کارگاه ‌های ساختمانی تهیه شوند. چرا که سایز میلگردها از مهمترین نکاتی است که مهندسان ناظر به آن توجه می‌ کنند؛ زیرا در استحکام و مقاومت سازه نقش تأثیرگذاری دارد.

پرکاربردترین سایز مناسب میلگرد برای ساختمان‌سازی کدام است؟

به جرأت می‌توان گفت که میلگرد به عنوان مهم‌ترین آهن آلات در حوزه ساخت و ساز شناخته می‌شود. به همین جهت کارخانجات تمرکز بیشتری بر روی تولید میلگرد در سایزبندی ‌های مختلف گذاشته‌اند.

میلگردها در کارخانه از سایز ۸ تا سایز ۴۰ تولید می ‌شوند که هر چقدر سایز میلگرد افزایش داشته باشد، قیمت و ارزش آن هم بیشتر می‌ شود. اما بدون توجه به قیمت باید در هنگام خرید میلگرد سایزهای مناسب را در نظر گرفت. در میان این تنوع سایزبندی چند سایز از میلگردها کاربرد بیشتری در ساخت و سازهای عمرانی دارند که در ادامه به بررسی آنها می ‌پردازیم:

  • میلگرد سایز ۱۲

میلگرد سایز ۱۲ از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و این قابلیت در کنار استحکام کششی خوب و وزن سبک موجب می‌شود تا جزء پرکاربردترین میلگردها به شمار برود. این میلگرد از خواص منحصر به فردی برخوردار است که هم به صورت خم کاری شده و هم در بتن به صورت طولی و عرضی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این میلگرد در تقویت بتن فنداسیون، ساخت ستون‌های پارکینگ، ساخت میلگردهای سنجاقی و خاموت‌ استفاده می‌کنند.

  • میلگرد سایز ۱۴

این میلگرد به عنوان پرمصرف‌ترین میلگرد سبک به شمار می‌رود؛ چرا که از میزان کربن بیشتری برخوردار است و نسبت به میلگرد ۱۲ انعطاف پذیری کمتری داشته؛ اما مقاومت این سایز از میلگرد نسبت به وزن آن زیاد است. به همین سبب به عنوان یکی از میلگردهای سبک وزن پر استفاده در بتن مسلح کاربرد دارد. از این نوع میلگرد در مقاومت فنداسیون، ساخت انواع ستون‌ها و ساخت انواع تیرچه به کار می ‌برند.

  • میلگرد سایز ۱۶

میلگرد سایز ۱۶ به عنوان پرفروش‌ترین میلگرد در صنعت ساختمان سازی شناخته می‌شود؛ میزان کربن در این میلگرد زیاد بوده، به همین جهت تردتر ومستحکم‌تر است و در کاربردهایی که نیاز به خمکاری دارند اصلاً مناسب نیست. معمولا از این سایز برای ساخت سازه‌های چندین طبقه و مرتفع، ساخت رمپ پارکینگ و ستون‌ های بزرگ بتنی استفاده می‌ شود.

  • میلگرد سایز ۱۸

میلگرد سایز ۱۸ را به عنوان اولین میلگرد سایز بزرگ می‌شناسند و در بخش‌های مختلف ساختمان سازی از جمله سازه‌های مرتفع، ساخت پارکینگ، انواع پل و حتی تاسیسات صنعتی و دریایی هم کاربرد دارد.

  • میلگرد سایز ۲۵

میلگرد سایز ۲۵ جزء میلگردهای سنگین با وزن و قطر بالا است که به دلیل استحکام زیاد سبب افزایش مقاومت سازه‌ های بتنی می ‌شود. در بخش‌ های مختلف و مهم هر سازه مانند سقف، ستون، تیر و دیوار کاربرد دارد.

در نهایت باید بدانید که سایز مناسب میلگرد برای هر بخش از ساختمان سازی با توجه به نحوه طراحی و سلیقه و نظر طراح و سازنده مشخص می‌ شود. اما به طور کلی می‌توان گفت میلگردهای گریدa3 با سایزهای ۱۲، ۱۴ و ۱۶ به صورت آجدار جزء پرکاربردترین میلگردها در پروژه‌های عمرانی است.

safahanfoolad
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *