وضعیت بازار آهن در بلندمدت

هفته گذشته و پیش از تعطیلی بازار آهن با افزایش جزئی قیمت روز آهن آلات در برخی از زیرمجموعه‌ها همراه بود اما در عین حال برخی شرکت‌ها قیمت آهن کیلویی را ثابت اعلام کردند و برخی محصولات نیز کاهشی بودند.

بازار ارز نیز با روند افزایشی همراه بود به این صورت که قیمت دلار در ابتدای روز سه‌شنبه در کانال 49 هزار تومانی بود اما تا پایان روز با کمی افزایش به کانال 50 هزار تومان رسید و در پایان روز هم روی 50 هزار و 300 تومان بسته شد.

روند نوسانات قیمت اهن الات

روز سه شنبه که در واقع آخرین روز کاری هفته گذشته بود موج ریزی از افزایش قیمت آهن را در برخی از حوزه‌ها شاهد بودیم. در همین راستا قیمت روز میلگرد اگرچه عمدتا ثابت اعلام شد اما تعدادی از کارخانه‌ها بین 100 تا 500 تومان قیمت‌ها را افزایش دادند.

قیمت روز تیرآهن هم در چند کارخانه فایکو، فولاد یزد و ذوب آهن اصفهان بین 10 تا 100 هزار تومان افزایشی اعلام شد اما شمار زیادی از مبادی فروش هم بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند. قیمت تیرآهن 14 اصفهان روز سه شنبه در هر شاخه با کمی افزایش حدود 4 میلیون و 260 هزار تومان برآورد شد.

قیمت ورق سیاه در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه با کاهش 100 تا 200 تومانی در برخی ضخامت‌ها همراه بود. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی، قیمت ورق روغنی و قیمت ورق استیل در اغلب مبادی فروش با افزایش 600 تومانی همراه بود.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل سبک و انواع پروفیل‌ها در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند و قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربست و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز نیز در عمده شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی هم در اغلب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت نبشی ناب تبریز و یاوران زنجان بین 100 تا 200 تومان افزایش داشت.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است امروز 287 هزار و 970 تن محصول فولادی عرضه می‌شود که از این میزان 75 هزار و 170 تن به شمش بلوم اختصاص درد. قیمت هر کیلو شمش فولادی 21 هزار و 521 تومان در نظر گرفته شده است، همچنین حدود 8 هزار و 514 تن میلگرد ساده و 4 هزار و 264 تن میلگرد کلاف عرضه می‌شود. قیمت میلگرد ساده امروز 28 هزار و 937 تومان در نظر گرفته شده است؛ همچنین نبشی، ناودانی، تیرآهن و ورق گرم دیگر محصولاتی که امروز عرضه می‌شوند.

همانطور که هفته پیش گزارش شد معاملات شمش فولادی در عرضه روز دوشنبه با استقابل خوبی مواجه شد که گویا پس از هفته ابتدایی خرداد ماه بیشترین حجم فروش را داشته است. گفتنی است افزایش نسبی نرخ دلار و همچنین امکان خرید شمش برای متقاضیان سرمایه‌ای بدون سامانه بهین یاب و بدون محدودیت از جمله مواردی بود که رونق معاملات شمش را رقم زد.

در بررسی علل تحرک جزئی قیمت آهن آلات در بازار هفته گذشته افزایش نرخ دلار و نیز افزایش انتظارات تورمی را دخیل دانست اما چند ریسک‌ فعال در بازار آهن و فولاد وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به ادامه فروش اعتباری محصولات، سیاست انقباض پولی دولت، ادامه دامپینگ فولاد روسیه و ترکیه، اوضاع اقتصادی چین و اوضاع بازارهای صادراتی ایران اشاره کرد.

اگر چه افزایش قیمت دلار و تأثیر آن در بازارهای موازی قابل چشم‌پوشی نیست تهدیدها و ریسک‌هایی که در بازار وجود دارد را هم باید در نظرگرفت و با توجه به آنها اوضاع را تحلیل و اقدام به خرید آهن کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:تحرک جزئی تقاضا با حمایت بازارساز

به عبارتی دیگر در حال حاضر عامل نوسانات نرخ دلار نمی‌توان در کوتاه مدت در بازار آهن نادیده گرفت اما در کنار این امر مؤلفه‌های قوی‌تریوجود دارد که که اوضاع بازار را تغییر می‌دهد یعنی اثر دلار در بازار فعلی کوتاه مدت خواهد بود اما در بلندمدت باید آثار سیر پارامترهایی که در بالا ذکر شد را در نظر گرفت. در نتیجه حتی اگر در کوتاه مدت بازار در اثر افزایش نرخ دلار تحریک شود، تحت أثیر سایر پارامترها مججد به سیر رکودی خود بازخواهد گشت.

 

safahanfoolad
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *