معرفی روش های شناسایی میلگرد غیر استاندارد

روش های شناسایی میلگرد غیر استاندارد به ما در تشخیص میلگرد های مرغوب کمک شایانی می کند. میلگرد از مقاطع فولادی مهم در بحث ساختمان سازی و استحکام سازه است و استاندارد بودن این محصول بسیار با اهمیت می باشد. برای تشخیص میلگرد اصل و استاندارد روش های مختلفی وجود دارد. ما در ادامه به معرفی روش های سریع و کاربردی برای تشخیص میلگرد اصل از تقلبی می پردازیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی روش های شناسایی میلگرد غیر استاندارد

تشخیص میلگرد اصل از نوع تقلبی امری مهم و ضروری است زیرا استفاده از میلگردهای تقلبی مانند دیگر محصولات فولادی از جمله ورق گالوانیزه و … ، در سازه ها خسارت های جبران ناپذیری را رقم خواهد زد. کسب سود بیشتر افراد سودجو و وجود تولیدکننده های مختلف میلگرد سبب گمراهی افراد در خرید میلگرد استاندارد می شود. به طور کلی دقت به مواردی مانند، وزن میلگرد، رنگ میلگرد، گواهی کنترل کیفیت کارخانه، آزمایش تاشدگی میلگرد،آزمایش جوش پذیری میلگرد و… به شناسایی میلگرد استاندارد کمک می کند.

تشخیص میلگرد استاندارد از طریق وزن

دقت به وزن میلگرد یکی از مهم ترین روش های شناسایی میلگرد غیر استاندارد می باشد. در نظر گرفتن وزن میلگرد تشخیص قطعی برای اصل بودن آن نیست اما موضوعی مهم برای قیاس میلگرد اصل و غیر اصل محسوب می شود. در جدول مربوط به وزن میلگردهای استاندارد (جدول اشتال) وزن دقیق میلگردهای اصل قرار دارد. برای ساخت میلگردهای تقلبی از مواد اولیه بی کیفیت و نامرغوب استفاده می شود به همین دلیل وزن آنها با میلگردهای استاندارد مغایرت دارد.

رنگ میلگرد از دیگر روش های تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی

میلگردهای اصلی که مطابق با استاندارد جهانی ساخته می شوند رنگ تیره ای دارند و توجه به این ویژگی یکی دیگر از روش های شناسایی میلگرد غیر استاندارد می باشد. نکته مهمی که باید در این روش به آن توجه شود، تغییر رنگ میلگردها در برابر عوامل محیطی مانند، رطوبت و باران است. اگر میلگرد در مدت کوتاهی زنگ بزند اما قسمت های عمقی آن دچار خوردگی نشود یعنی کیفیت مطلوبی دارد. اما اگر تغییر رنگ میلگرد بیش از حد باشد بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد.

آنالیز گواهی کنترل کیفیت کارخانه

میلگردهایی که مطابق با استانداردها تولید شده باشند دارای گواهی کنترل کیفیت هستند و این گواهی اصل بودن آنها را تضمین می کند. گواهی کنترل کیفیت شامل آزمایشات مربوط به میزان مقاومت میلگرد است و افرادی که قصد خرید این محصول را دارند میتوانند مشخصات موجود در این گواهی را آنالیز کنند و از اصل بودن آن مطمئن شوند. بررسی اطلاعات این گواهینامه میتواند از بهترین روش های شناسایی میلگرد غیر استاندارد باشد.

خواص شیمیایی و فیزیکی، شماره گواهینامه، ابعاد و اندازه محصول، نوع شمش و شماره بندیل میلگرد اولین مشخصاتی هستند که در گواهی کنترل کیفیت کارخانه درج می شوند. خواص فیزیکی این محصول شامل مشخصاتی مانند، استحکام تسلیم، استحکام کشش نهای و ازدیاد می باشد که امکان آنالیز دقیق را به خریدار می دهد. مشخصات مربوط به خواص شیمیایی میلگرد شامل مواردی مانند، میزان سیلیسیم، کربن، فسفر، منگنز، نیکل، گوگرد و کروم است.

آزمایش تاشدگی میلگرد دومین مشخصه موجود در گواهی کنترل کیفیت می باشد و برای انجام این تست میلگرد تا 45 درجه خم شده و سپس در آب جوش قرار می گیرد. بعد از انجام این تست میلگرد حدود 22.5 درجه باز می شود و این چنین این تست کیفی میلگرد تایید می گیرد.

در درجه بعدی این گواهی نتایج آزمایش مربوط به کشش میلگرد درج می شود. در این تست میلگرد در دستگاه کشش قرار می گیرد و بعد از کشیده شدن آن نیروی وارده به میلگرد محاسبه می گردد.

تست میزان جوش پذیری میلگرد اخرین اطلاعات ذکر شده در این گواهی است. زمانی که آزمایش های مربوط به کشش و تاشدگی میلگرد موفق اعلام شوند نوبت به انجام آزمون جوش پذیری می رسد. بررسی گواهی کنترل کیفیت کارخانه کمک زیادی به خرید میلگرد استاندارد و اصل می کند و روشی مطمئن محسوب می شود.

توجه به علائم اختصاری، ساده ترین روش برای تشخیص میلگرد استاندارد

یکی از بهترین روش های شناسایی میلگرد غیر استاندارد توجه به علائم اختصاری درج شده بر روی میلگردها است. شناسنامه بندیل و علائمی که بر روی میلگردها حک شده اطلاعات زیادی را برای خریداران این محصول روشن می نمایند. نوع آج، نام شرکت تولید کننده و روش تولید اطلاعات مهمی هستند که بر روی میلگرد قرار دارند.

دقت به علائم اختصاری برندهای تولیدکننده و حروف حک شده روی بدنه میلگردها از بهترین روش های شناسایی میلگرد غیر استاندارد از نوع استاندارد هستند. در ادامه حروف انگلیسی که مشخص کننده نوع آج میلگرد هستند را  معرفی می کنیم.

معرفی علائم اختصاری مربوط به نوع آج میلگرد

J: این حرف نشانه وجود آج نوع A2 در میلگرد است. این نوع آج به صورت مارپیچ با زاویه 45 درجه بوده و سایز آج های آن 340 می باشد.

L: این حرف نشانه وجود آج نوع A2  در میلگرد است. این نوع آج به صورت مارپیچ با زاویه 45 درجه بوده و سایز آن 350 می باشد.

C: این نشانه اختصاری مربوط به میلگردهای آجدار A3 است. مدل آج در این میلگردها به صورت جناقی و سایز آن 400 می باشد.

H: این نشانه اختصاری مربوط به میلگردهای آجدار A3 است. مدل آج در این میلگردها به صورت جناقی بوده و سایز آج 420 می باشد.

S: این نشانه اختصاری مربوط به میلگردهای آجدار A4 است. نوع آج در این میلگردها به صورت ترکیبی از مدل های مارپیچ و جناقی بوده و سایز آج در آنها 500 می باشد.

F: این نشانه اختصاری مربوط به میلگردهای آجدار A4 است. نوع آج در این میلگردها به صورت ترکیبی از مدل های مارپیچ و جناقی بوده و سایز آج در آنها 520 می باشد.

علائم اختصاری مربوط به روش تولید میلگردها

T: این علائم اختصاری مربوط به روش ترمکس یا خنک کاری می باشد.

U: وجود این علامت اختصاری نشان دهنده تولید میلگردها به روش آلیاژی می باشد.

A: این علامت اختصاری نشان دهنده تولید میلگرد به روش استاندارد درج شده در شناسنامه محصول می باشد.

حتما از این مقاله هم دیدن فرمایید: انواع میلگرد و مزیت های آن

علائم اختصاری مربوط به برند تولید کننده

علائم اختصاری مربوط به برند تولید کننده میلگرد به صورت حروف هایی بزرگ و برجسته بر روی این محصول حک شده هستند. بر روی میلگردهای تقلبی علائم اختصاری مربوط به برند تولیدکننده به صورت دستی حک می شوند و توجه به این علائم یکی از روش های شناسایی میلگرد غیر استاندارد می باشد.

دقت به طول میلگرد از دیگر روش های شناسایی میلگرد غیر استاندارد

کسانی که در این زمینه تجربه لازم را دارند می دانند که طول میلگردهای استاندارد 12 متر است و میلگردهایی که طول کمتری دارند غیراستاندارد و تقلبی هستند.

چک کردن پلاک بندیل و یکسان بودن اطلاعات آن با علائم اختصاری روی بدنه میلگرد از دیگر روش ها برای اطمینان از اصل بودن این محصول کاربردی است.

safahanfoolad
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *